FORUM GRH SZWADRONU ŁĄCZNOŚCI NR 7

Forum Grupy Rekonstrukcji Historycznej Szwadron Łączności nr 7

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Moda

#16 2014-10-16 00:47:36

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5220
Punktów :   

Re: Etat Szwadronu

Skoro mniej więcej wiemy jaki był stan plutonu radio i telefonicznego, to pojawia się pytanie o pluton kwatery głownej, czyli tych co bezpośrednio obsługiwali sztab brygady.

PLUTON ŁĄCZNOŚCI KWATERY GŁÓWNEJ
poczet:
- dowódca plutonu (koń W),
- zastępca/szef (pis., koń W),
- pocztowy osobisty/goniec,
- luzak (koń W),
- kierowca motocykla z koszem;

Dalej niby ma być:
patrol telegraficzny: dowódca/podoficer (pis., koń W), koniowodny (koń W), 2-3 telefonistów/juzistów (1-2 konie W), woźnica z dwukonnym wozem sprzętowym (aparat Juza, aparat Morse’a, stukawki – skład patrolu hipotetyczny (1+5)

Z tego co wiemy jednak juza obsługiwały 3 juzistki które wiozły juza na ciężarówce, a jej kierowcą był sierżant z Zegrza.
Czyli byłoby patrol telegraficzny:
dowódca/podoficer (pis.) 3 juzistki + aparat juza na samochodzie ciężarowym

Dalej stoją 2 patrole telefoniczne stacyjne:
dowódca/podoficer (koń W), tyczkowy (koń W), kablowy/zwijakowy (koń W), telefonista, koniowodny (koń W), woźnica z dwukonnym wozem telefonicznym (łącznica ŁP 10/30, 2 (4?) aparaty AP 36, aparaty biurkowe, 7,5km kabla – Jurewicz, Sławiński);

Na logikę jeśli w plutonie telefonicznym było 5 wozów wz.37Ł to tutaj tym bardziej...
I tutaj pojawiają sie wspomnienia Abrahama. Pisał on iż 1 czy 2 września przydzielił szwadronowi 2 samochody typu furgon aby usprawnić łączność telefoniczną. Nonas - dowódca plutonu telefonicznego nie pisze o tym. Znaczyłoby to iż 2 furgony trafiły do 2 plutonów telefonicznych w kwaterze.

Dalej:
2 patrole łączności z lotnikiem konne: dowódca/podoficer (pis., koń W), płachtowy (koń W), 2 sygnalistów (2 konie W), 2 koniowodnych (2 konie W);
patrol łączności z lotnikiem motocyklowy: dowódca podoficer (pis.), płachtowy, 2 sygnalistów, 2 kierowców z 2 motocyklami z koszem;
patrol motorowy: 4 kierowców z 2 samochodami ciężarowymi i 2 motocyklami
patrol kolarzy: 4 gońców na rowerach

Ej nie za dużo tych patroli z lotnikiem? na cholerę aż 4 patrole w tym 2 motorowe? Najlogiczniejsze wytłumaczenie to takie, że jest błąd w opracowaniach i po prostu 2 konne patrole zmotoryzowano...


PODSUMOWANIE:
Czemu Abraham dał 2 furgony? A to dlatego, że robiąc to praktycznie zmotoryzował cały pluton kwatery głównej, gdyż etat byłby następujący poniżej. Nie wiem tylko jak zareagowałby na to poczet dowódcy, gdyż nie wierzę, iż pozostałby konny. Najłatwiej wrzucić go na motocykle z patrolu motorowego. Wszystko mi się po prostu zamyka w zwartą calość składając puzle do kupy.

Najlogiczniejszy etat według mnie to:
Poczet dowódcy - dowódca plutonu, zastępca/szef, kierowca motocykla z koszem (do przewozu dodatkowo motocykl z patrolu motorowego)
Patrol telegraficzny - 1 podoficer/dowódca + 3 juzistki z 1 aparatem juza (przewożone na ciężarówce plutonu motorowego)
2 x patrol telefoniczny stacyjny - 1 podoficer + 6 telefonistów + 1 kierowca - wóz wz.37Ł podczepiony do Fiata 508 furgon
2 x patrol łączności z lotnikiem na motocyklu - 1 podoficer + 3 sygnalistów
Patrol motorowy - 4 kierowców (w tym podoficer) z 2 ciężarówkami i 2 motocyklami
patrol gońców na rowerach

To by dawało razem w Szwadronie we wrześniu:
- 5 motocykli z koszem
- 2 ciężarówki
- 4 rowery
- 2 fiaty furgon
- 2 wozy wz.37Ł
W ten sposób można ukuć hipotezę, iż pluton KG w brygadzie został zmotoryzowany w pełni aby nadążać za zmotoryzowanym sztabem brygady. No to pluton radio miał wyzwanie :) Jędrek, czy to ma sens według Ciebie?

Offline

 

#17 2014-10-16 07:51:28

fiku

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-09-05
Posty: 22
Punktów :   

Re: Etat Szwadronu

A co miał na wyposażeniu pluton radio? N2T?
N2B była przystosowana do holowana za samochodem, podobnie wozy telefoniczne.
Podejrzewam że N2T również, więc pytanie czy tak nie zostały wykorzystane samochody.

Offline

 

#18 2014-10-16 08:47:08

JamnikTechnik

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 382
Punktów :   

Re: Etat Szwadronu

A te fiaty to nie były z wersją przystosowaną do przewozów radjostacji 508/518?

Offline

 

#19 2014-10-16 11:05:12

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5220
Punktów :   

Re: Etat Szwadronu

Fiku - Pluton radio w Poznaniu, według zeznań por.rez. z 1946 r., który dowodził plutonem tele, miał 3 RKD i 2 N1. Problem w tym że oficer, który to zenał
- zeznał to w 1946
- był z rezerwy
- nie dowodził radiostacjami
- jego zeznania w kilku miejscach nie pokrywają się z innymi źródłami, np. pisze, że radiostacje nie działały wogóle (Generał Brygady twierdzi inaczej, dowódca radiostacji dostał VM nie za to że jego 5 radiostacji nie działało, no i skąd on to wie skoro zgubił się ze swoim plutonem).

2 x N1 to zupełny nadmiar szczęścia  moim zdaniem wobec braku w tych radiostacjach i to czy to były 2 x N2 czy 2 x N1 uważam za temat niewyjaśniony. Z innego źródła znlazłem informację, iż w Wielkopolskiej były N2. Więc zostawiam to do wyjaśnienia.

N2T ma dwa dyszle - konny i motorowy i bez problemu szło podłączyć pod auto z hakiem - taki był zamysł.  Pluton radio nie był jednak zmotoryzowany, podobnie jak pluton telefoniczny. W każdym był tylko motocykl. W plutonie gospodarczym były wozy konne. Natomiast pluton KG już mógł być zmotoryzowany jak wyżej wykazałem - wówczas nadążałby za zmotoryzowanym sztabem Brygady. Np. w Szwadronie Łączności Brygady Mazowieckiej ciężarówki wogóle nie dojechały, a tutaj w Wielkopolskim było dość sporo motorowego szczęścia.

Jamnik - nie, tu mowa o "samochodach typu furgon", które przydzielił generał brygady 1 września. Pochodziły pewne z mobilizacji od cywilnej ludności i znalazły się w dyspozycji generała.

Aha, Jamnik - jest 4 kolarzy na rowerach :) Pamiętaj, że rowery nie pochodziły z mobilizacji, bo te 4 są w etacie wojennym. Są to więc wojskowe rowery pewnie typu PWU XX.

Offline

 

#20 2014-10-16 17:03:19

JamnikTechnik

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 382
Punktów :   

Re: Etat Szwadronu

Że wojskowe wiem. Jaki typ to się ustali. Sprawa tych samochodów to i tak musieli by je przystosować do przewożenia radiostacji no bo przecież było opisane że, radiostacje były delikatne i trzeba było je przewozić odpowiednio.

Offline

 

#21 2014-10-16 17:32:13

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5220
Punktów :   

Re: Etat Szwadronu

Jamnik, ale auta z mobilizacji nie zasiliły według naszej wiedzy plutonu radio. Nie wiem więc o czym piszesz. Poza tym po to wojsko stworzyło wozy na oponach, ab można było je ciągnąć i koniem i autem, więc nic nie musisz przerzucać.

Offline

 

#22 2014-10-16 18:11:36

JamnikTechnik

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 382
Punktów :   

Re: Etat Szwadronu

Nie bo mi się pomyliło z piechotą przecież my mieliśmy radiostacje na taczankach  sorry moja winna :(.

Offline

 

#23 2016-01-16 20:25:34

Jendrass

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 2594

Re: Etat Szwadronu

Z etatem nam się pokiełbasi przy okazji Fiata bo ... ja tu N1S w etatach nie widzę ;)


A więc piersi naprzód, podniesiona głowa, bośmy przecież pierwsza grupa motorowa !

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.magiawyobrazni.pun.pl www.kkk.pun.pl www.rosiakforum.pun.pl www.speedway-gra.pun.pl www.poke-mystery.pun.pl